Over Jihaa
De brug slaan tussen een abstracte strategie en een menselijke, visuele identiteit.
Mijn naam is Erik Hoogendorp. Na meer dan twintig jaar als designer van visuele identiteiten te hebben gewerkt —en recentelijk kapitein van mijn eigen woonschip te zijn geworden— heb ik één ding geleerd: het beste design ontstaat door samenwerking en een duidelijk ontwerp proces.
Waarom Jihaa?
Na mede-oprichter te zijn geweest van '178 Aardige Ontwerpers', waar we veel voor de culturele scene van Amsterdam vormgaven, startte ik Jihaa met een duidelijke missie: het ontwerpproces inzichtelijk en transparant maken. Ik geloof dat als mijn opdrachtgevers begrijpen *waarom* we bepaalde keuzes maken, dit leidt tot betere feedback, een sterker eindresultaat en uiteindelijk, een blijere klant.
De Doorbraak: Merk Archetypes
De sleutel tot dit inzicht kwam toen Rogier Heijning (creatief directeur Friends & Foes) mij introduceerde in de wereld van merk archetypes. Ik ontdekte een methode waarbij heldere, universele karakters gelinkt worden aan specifiek gedrag en intuïtieve ontwerpkeuzes. Dit was de doorbraak. Merkarchetypes zijn de tool geworden waarmee ik de vaak abstracte strategie van een klant kan vertalen naar tastbare, menselijke vormgeving.
Het Resultaat
Door samen te werken op basis van een gedeelde taal, maken we keuzes die niet alleen strategisch juist zijn, maar die je als opdrachtgever ook begrijpt en voelt. Zo komen we tot een unieke identiteit die oplossingen biedt en waar we allebei blij van worden.