Hoe ontwerp je waarheid?

Het Wijze-archetype in design

Merken zijn meer dan producten; ze vertellen een verhaal. Een verhaal dat ons raakt en inspireert. In mijn werk als ontwerper start ik daarom altijd vanuit de identiteit van een merk: wie ben je en waar sta je voor? Een krachtig hulpmiddel daarbij zijn de 12 merkarchetypen van Mark & Pearson, die diep in ons collectieve bewustzijn verankerd zitten. Iedere week licht ik er een uit. Deze keer: het archetype van de Wijze (The Sage).

De essentie van de Wijze

De Wijze wordt gedreven door een fundamenteel verlangen naar waarheid, kennis en expertise. Dit archetype wil de wereld begrijpen en die kennis delen. De Wijze is de leraar, de expert, de mentor of de alwetende bron van informatie. De oerkracht van dit archetype zit in ons vertrouwen in feiten, ons geloof in intelligentie en onze zoektocht naar objectieve waarheid om betere beslissingen te nemen. Denk aan de orakels uit de oudheid of de grote bibliotheek van Alexandrië. De Wijze verkoopt geen product, maar inzicht en vertrouwen. Maar hoe vertaal je de essentie van 'waarheid' naar een overtuigende visuele taal?

Twee gezichten van de Wijze

Kennis kan op vele manieren worden gepresenteerd. Het kan een functioneel, direct antwoord zijn op een vraag, maar het kan ook een diepgaand, meeslepend verhaal zijn dat je wereldbeeld verrijkt. Om dit verschil te illustreren, analyseer ik twee merken die het Wijze-archetype perfect belichamen: Google, de alwetende digitale bibliothecaris, en National Geographic, de meeslepende visuele verhalenverteller.

Analyse van de merken

Het vertrouwen dat beide merken uitstralen is geen toeval; het is een direct gevolg van hun oorsprong en strategie. Google is geboren uit een academische missie: "het organiseren van alle informatie ter wereld en deze universeel toegankelijk en bruikbaar maken." De strategie is die van een pure, function